mahá kumbha mélá 2001
 

domů mýtus historie fakta daršan bhadžany články nástěnka adresář                                                                      

slavnostní průvod svatých mužů, PrayágJak dlouho se již Kumbha mela pořádá nikdo přesně neví. Puránická tradice navazuje na staré posvátné texty zvané purány, ve kterých najdeme mýtus o stloukání vesmírného oceánu a následující bitvě o hrnec s nektarem nesmrtelnosti. Astrologická tradice, odvolávající se na ztracený puránický text, zřejmě vychází z velice starého festivalu zvaného Kumbha parva, který se konal v Haridváru každý dvanáctý rok, když Jupiter stál ve znamení Vodnáře (v sanskrtu Kumbha) a Slunce vstupovalo do znamení Berana. Později bylo slůvko Kumbha přiřazeno i festivalům konaným v Násiku, Udžainu a Prayágu a tato čtyři místa byla ztotožněna se čtyřmi místy posvěcenými kapkou nektaru nesmrtelnosti.
Na historická data si hinduismus příliš nepotrpí. Lépe řečeno na zaznamenávání dat - měřit čas a vykládat konstelace umí indická astrologie velice přesně a na dodržení správného okamžiku si naopak velice potrpí. Přesná chronologická data proto častěji najdeme v cizích, nehinduistických pramenech. Některé takové zdroje datují vznik mely do 2. století př.n.l., čínský buddhistický poutník Hsuan Tsang zaznamenal v 7. století n.l. svou návštěvu jakéhosi festivalu v Prayágu ve společnosti krále Haršavardhany. Další tradice pak připisuje organizování Kumbha mely Šankaráčárjovi, známému filosofovi 9. století n.l., který založil čtyři veliké chrámy - na severu, jihu, východě a západě Indie - a vyzval jógíny, mudrce a světce aby se v těchto chrámech scházeli a diskutovali své filosofické názory. Protože však byly chrámy navzájem velice vzdálené, byl nakonec pro tato setkání zvolen král všech poutních míst, soutok tří posvátných řek, Prayág rádž.

V roce 1895 píše Mark Twain: "Poutníci se sem trmáceli v horku celé měsíce. Unavení, otrhaní, chudí a hladoví, avšak povzbuzováni nekolísající vírou" (Alláhábád, Indie, 1895)

Har-kí-paurí ghát, Haridvár V době moderních dopravních prostředků nabývá Kumbha mela gigantických rozměrů a dostává se dokonce i do Guinessovy knihy rekordů jako "největší množství lidí shromážděných za stejným účelem". V roce 1977 se v soutoku svatých řek Gangy, Jamuny a Sarasvatí vykoupalo za jediný den 12.800.000 poutníků. V roce 1989 bylo poutníků dokonce 18.000.000 a v roce 2001 neuvěřitelných 35.000.000. Ani dnes však tento festival není nikým cíleně organizován a nepotřebuje žádnou reklamu. Indické kalendáře pouze uvedou datum a místo konání příští Kumbha mely a je zcela jisté, že se tam sejdou milióny lidí, vedených neotřesitelnou vírou a oddaností. Jako by dostali srdečné, osobní a naléhavé pozvání k návštěvě. Přestože začít třeba jen uvažovat o zorganizování podobné akce je zcela nereálné, znovu a znovu se jakoby sama od sebe uskuteční, pouhou silou a milostí slov Kumbha mela.

 

domů mýtus historie fakta daršan bhadžany články nástěnka adresář                                                                     

 

 

 
(c) Kumbhamela, 2000-2001. Nekomerční šíření se povoluje a doporučuje.